Her presenterer vi bruttolisten fra dette arbeidet. Her er alt tatt med, stort som smått, gode som dårlige ideer. De er til fri avbenyttelse til den som måtte ønske det – eneste krav er at du rapporterer erfaringer med tiltaket tilbake til Fremtidens Kino. Vi har gjort et anstendig forsøk på å sortere ideene i ulike kategorier.

 

Bygninger og samfunn – hvordan ser fremtidens kinobygg ut?

• Temakinoer – en kino som viser Blockbustere, andre som viser smalere filmer/sjangere (Actionspesialisten, Romance Factory, Tom Hanks Classics Theatre…)
• Mingleareal – se og bli sett.
• Flere og mindre saler.
• Bedre tilpasset funksjonshemmede – syn og hørselshemmede har også et tilbud.
• Kan bli mindre reklame før filmen – mer produktplassering. Kan ramme kinoenes inntekter.
• Mer kategorisering, westernfilmen vises i westernsalen.
• Kinopub – diskutere filmen etter visning.
• Lokalisering – kinoen ligger i nærheten av bibliotek, museer og andre kunst- og kulturinstitusjoner.
• Møtepunkt også når filmen er ferdig – slippes ikke ut, men til foajeen, restauranten osv.
• Kinosenteret blir bygd slik at folk ikke ender i bakgården, men sluses ut gjennom et publikumsområde med mulighet for tidsbruk, shopping, osv. osv.
• Høy komfort – et lokale som fremmer ”deilige tanker om film”.
• Betaler og bestiller alt med mobilen – penger og billetter eksisterer ikke.
• Opplevelsessenter – du kan se film, spa, trene, spille.
• Salene kan ommøbleres og tilpasses hver forestilling.
• En sal innredet som en egen stue.
• Tematilpasset atmosfære – kulisser som endrer salen etter gjestene eller filmens tema. Eks: Et bilverksted leier salen, så innredes den som et verksted. Spill-kvelder, utdrikningslag...
• Spa, boblebad, trim restaurant, manikyr, parkering i kjelleren.
• Sjangerkinoer der du kommer inn i miljøet fra du går inn døren. Actionkinoen er du i actionmiljø osv.
• Bruk av sosiale medier for å skape en menighet for sin kino.
• Fleksible lokaler, kan tilpasses filmen.
• Kinoen som treningssal.
• Kinosjefen som en mer tydelig og synlig aktør i kulturliv og byutvikling.
• Egne barnesaler med saccosekker.
• Saler med sittegrupper – spise middag rundt et bord.
• Fleksikino - både lokalet og måten vi viser film på er fleksibelt. ( Kan rigges overalt.
o Mobilitet, kan hurtig bygges om.
o Mobile LED-skjermer i stort format som kan rulles ut hvor som helst.

 

Folk og ekstrautstyr – gi ansatte på kinoen en rolle i publikums opplevelse

• Mer personlig service.
• Gi publikum mulighet til å kjøpe seg fri fra reklame og støyende (både visuelt og lydmessig) omgivelser.
• Mulighet for å kjøpe middag/vin.
• Tekst kan velges på det språket du ønsker.
• Ønskefilm – send inn ønsker i forkant.
• Ringeklokke på stolen for servering.
• Utvikling av ansatte til bedre selgere og ambassadører. Framtidens ansatt lytter mer til mitt behov som forbruker. Mer toveiskommunikasjon mellom ansatt og kinogjenger.
• Personale med gallauniform. Høy kunnskap og interesse for film.
• Salg av øl ,vin, kaffe – i salen, og før og etter. Servering av restaurantmat – fingermat. Sushi, Tapas.
• Høy kunnskap hos de som jobber på kino – kino er faghandel.
 En egen opplevelsesutdanning for ledere i kinoene.
• Apps: Få melding på mobilen tilpasset ditt tidligere forbruk – tidsbegrenset tilbud.
• Garderobe – betjent og betalt.
• Familievennlig – mye tid med hele familien. Mini Disneyland – masse opplevelser og aktiviteter, både knyttet til filmen og utenfor filmen. Kinoen som et sted å bruke tid – et underholdningssenter.
• Forhåndsbestille kioskproduktene, som er mer tilpasset filmen.
• Takeawaytilbud i kiosken etter filmen.
• Du kan få din egen private kinovert, som kan legge til rette for dine ønsker.
• Døgnåpen kino.
• Tilby å hente og levere folk, for eksempel eldre.
• Tilby det som stjeler kinotid fra folk: innkjøp, bilvask, barnepass, mulighet for å delta på spinning underveis, levere klær til vask/rens, osv.
• Servering i salen – mat, fast food – kjapt og enkelt.
• Ansatte kan bli en del av opplevelsen gjennom klær, service – tilpasset filmens tema eller sjanger.
• Selvbetjent kino – publikum scanner alt selv – billetter, popcorn og andre ting.
• Bestiller mat hos restaurant via mobil i salen, maten står klar når filmen er ferdig.

  

Kino som arena – det er mer enn film som er best på kino

• Nytt alternativt innhold i kinoen:
 Konserter, barnedåp, sport, bryllup, reiser, tv-serier, videblogging, månelanding, Hurtigruten minutt for minutt, vorspiel.
• Kino som rituelt rom.
 Konfirmasjoner, bryllup, begravelser, bursdager.
• Foajeen som arena for mange, og mye alternativt innhold – leverandører, stands, minishops, opplevelser, interaktive aktiviteter.
• YouKino: Fritt frem for enhver filmskaper - lett å få vist filmen sin.
• Arrangere Quiz – filmeksperter vil vise hva de kan.
• Foredrag eller infomøter i forbindelse med visningen. Tema info om filmen, ”bakom-info”, musikken, scenografi, locations osv.
• Pause i filmen, som på teater.
• Vise TV-serier – temadager med en serie eller premierevisning av første episode.
• Innrede et rom/deler av foajeen som en scene i filmen, der publikum kan bli tatt bilde av.
• Kino-pub – diskutere filmen etter visning. Mulighet for å dele erfaring og meninger om filmene.
• Workshops med regissører eller andre filmfolk i tilknytning til visningen.
• Mini Disneyland (Movieland). Tilby film og kinorelaterte opplevelser og aktiviteter, både knyttet til filmen og utenfor filmen.
• Arrangere events (egne eller for kunder) i tilknytning til filmen.
• Produktene (noen av dem) du ser i reklamebolken kan kjøpes der og da – samarbeid med leverandører.
• Filmer som læringsarena – synge, spille, kjøre bil, (simulator/spill).
• Kinoen som opplevelsessenter for mer enn film – spa, trening og spilling.
• Kinoen som alternativ til vorspiel – servere enkel mat, alkohol og arrangere konserter.
• Undervisning og kurs.
• Leie hele salen til for eksempel spilleturnering med gjengen.
• Seriemaraton/vise serier på kino.
• Kinoen fikser det som stjeler kinotid og tilby ekstratjenester til publikum: bilvask, barnepass, mulighet for å delta på spinning underveis, levere klær til vask/rens, osv.
• Språkskole – filmen dubbet på et fremmedspråk for læringens del.
• Barnevakttjenester.
• Spa, boblebad, trim, restaurant, manikyr, parkering i kjelleren.
• Kinoen som oppholdssted tilrettelagt for mer tidsbruk: sofagrupper, trådløsnett, matmenyer fra restauranter – menyen tilpasset filmen – mange ulike ting å bruke tiden på i kinoen.
• Få inn flere aktører i kinoen – eksempelvis gjøre om kinoen til fotballpub en kveld.
• Kinoen som treningssal.
• Pakkeløsninger. I restauranten er det kino. I kinoen er det restaurant.
• Kinoen som workshop – et sted å lære, produsere film og vise der og da.
• Kino som konsertarena.
• Kino nattklubb.
• Knytte flere markeder sammen mot en film. Leverandører og merkevarer kan ha stands og arrangere aktiviteter.
• Mange aktører slippes til – mulighet til å sample produkter tilpasset filmens målgruppe.
• Restaurant med lyd i øreproppene som er under bordet.
• Temabasert visning. Reisekino for de som skal reise, vinfilmer for vinklubben, osv.
• Kino som arena for ande aktiviteter: se MGP sammen med andre, fotballkampen, TV-serien.

  

Markedsføring og salg

• Tilby produkter som er relevant for filmen – reiser, bøker, e-bøker, klær, mat, frisyre, reisemål osv.
• Rekvisitter, klær osv. selges etter filmen. Mulighet for fotografering i et miljø fra filmen eller kanskje sammen med skuespillerne.
• Salg av konsulenttjenester til andre bransjer. Kinodriverne og -sjefene har kunnskap som andre bransjer kan ha nytte av.
• Temadager, for eksempel: mat, krig, dokumentar, reise, land og klassikere.
• Høyere pris på billetter og mat på noen forestillinger for å signalisere kvalitet.
• I dag sendes du som regel ut bakveien og direkte på gata etter filmen. Hva med å sluse folk gjennom en shop slik det gjøres i en fornøyelsespark?
• Bjelle som signaliserer kveldens tilbud: meny til rabattert pris, kjøp neste kinobillett allerede nå, verdens største popcorn.
• Apps: Få melding på mobilen tilpasset ditt tidligere forbruk – tidsbegrenset tilbud.
 ”Du som liker actionfilmer og popcornmeny – vi har holdt av to billetter og to menyer til deg fram til klokka 17 i dag, send sms hvis du vil benytte deg av tilbudet, så står alt klart til du kommer.”
• Pakkeløsninger: mat, hotell og film.
• Forhåndsbestille kioskproduktene, som er mer tilpasset filmen. Står klart i setet til du kommer.
• Selger ikke bare filmen, men events og opplevelser.
• Takeaway.
• Spis så mye du vil – buffé (all inclusive-billett) i kiosken.
• Produktet det reklameres for kan kjøpes der og da.
• Leie hele salen til for eksempel spilleturnering med gjengen.
• Ulike prisklasser – tilbud fra eksklusivt til billig. Differensierte priser på setene – de beste setene er dyre, de dårligste er billigere.
• ”Norwegianmodellen” – tilby ekstratjenester: plassering, billigseter som kan kjøpes tidlig, fullflexseter som kan byttes, osv.
• Trappesystem på pris – de første setene selges billig, så blir det dyrere og dyrere.
• Mulig å kjøpe kun filmen billig – uten noe omkring.
• Bundling – inkludere en kinobillett i andre opplevelser, som for eksempel restaurantbesøk.
• Salg av premiere-”stash” på premierer.
• En billett som gir deg en hel pakke, eks. to kaffe før filmen, selve filmen og mat etterpå.
• Komfortsalen, pakker som inkluderer mer av alt.
• I kiosken – tilbudet tilpasset kinoen – westernkinoen har western-produkter (konseptualisering av kiosken og produktene).
• Forhåndsbestilling (som taxfree-bestilling på fly) – ting ligger klart i setet når du kommer.
• Differensiert pris – type film bestemmer prisen.
• Årskort, månedskort, familiebilletter, klippekort, verdikort.
• Utskiftbare kioskkampanjer slik at de passer målgruppen for den aktuelle filmen.
• Pakkeløsninger, med film og mat/drikke.
• Lojalitetsprogram som gir fordeler – opparbeider deg til ”gullkort”.
• Kjøp neste billett her og nå, og få en fordel (rabatt, kioskprodukter, osv.).
• Folk kommer rundt til deg og tilbyr oppgradering – bedre sal, 3D, servering osv.
• Når du kjøper billetten, har du også kjøpt blu-ray’en, evt. andre effekter.
• QR-kode på skjermen – kan kjøpe billett til neste film eller andre opplevelser direkte der og da ved hjelp av mobilen.
• SMS-varsling, får tilbud om kinopakke på mobilen. Eks: Registrer en kategori du er interessert i, få varsel når det kommer en film i din sjanger – vi holder av sete til deg. Tidsfrist for svar.
• Knytte flere markeder sammen mot en film. Leverandører og merkevarer kan ha stands og arrangere aktiviteter.
• Billetten som rabattkupong – kan bruke billetten til rabatt i butikk, på byen som inngangsbillett til et utested.
• Kampanje som scannes ved inngangen, denne står på billetten og du ser tilbudene på skjermen ved inngangen.
• Rendyrking av tydelige konsepter og profiler. Eksempel: klinemandag. Gir også mulighet for å rendyrke både konsepter for både livsfase (småbarnskino kjenner vi), sjanger og kontekst.
• Nye prismodeller og pakking: pristilpassing (slik vi ser på fly) pakketilbud, tredagerspass.
• Strategiske samarbeidspartnere.
 Eksempel: Når du kjøper barnevogn, får du tilbud om babykino-årskort / billetter.
 Reisebyråer, språkkurs, universitet osv.
• Forbrukeren som selger - rekruttere ambassadører (eksempelvis via Facebook). Jobbe med sosiale medier. Treffe "frie 2" (= voksent publikum med voksne barn) i andre kanaler.
• ID-brikke registrerer at du er der, og tilbudet tilpasses deg (reklame, service, kiosk osv.).
• Bundling – eksempel: Choice har weekendpakke inkludert tre filmer.
• Film som merverdi til andre aktiviteter.
 Barna kan sove i telt i en kinosal. Bedriften kan leie et helt døgn.
• Bruk av sosiale medier for å skape en menighet for sin kino.

 

Produkter og opplevelser

• Mer luksus og eksklusivitet.
• Mat.
• Mingleareal – se og bli sett.
• Pause i filmen, som på teater.
• iPad-løsning i stolene med info om filmen, kiosktilbud, osv.
• Mer tilrettelagt handleopplevelse for et kravstort publikum – mulighet til å kjøpe seg fri fra reklame og støyende (både visuelt og lydmessig) omgivelser.
• Mulighet for å kjøpe middag/vin.
• Selge mer i tillegg som er relevant for filmen – reiser, bøker, e-bøker.
• Mer kategorisering, westernfilmen vises i westernsalen, romantikk i romance-salen osv.
• Rekvisitter, klær, osv. selges etter filmen. Mulighet for fotografering i et miljø fra filmen eller kanskje med skuespillerne.
• Rom laget som scene i filmen der du kan bli tatt bilde av.
• Ønskefilm – send inn ønsker i forkant.
• Forutsigbart kvalitetsprogram.
• Temadager, eksempel: mat, krig, dokumentar, reise, land, klassikere, sci-fi, osv.
• Mulighet for å dele erfaring og meninger om filmene etter atfilmen er ferdig.
• Salg av øl, vin, kaffe i salen, før og etter filmen. Servering av restaurantmat – fingermat. Sushi, Tapas.
• Ikke mobildekning i salen – stillesal.
• Tillatt å bruke mobil/snakke i salen – ”bråkesal”.
• Workshops med regissører eller andre filmfolk i tilknytning til visningen.
• Bjelle som signal på spesialtilbud.
• Spis så mye du vil – buffé (all inclusive) i kiosken.
• Opplevelsessenter – du kan se film, spa, trene, spille.
• Seriemaraton / vise serier på kino.
• Ulike prisklasser – tilbud fra eksklusivt til billig.
• Mer fokus på miljø og økologiske produkter.
• Automatisert popcornmaskin der du kan komponere din egen smak.
• Tematilpasset atmosfære – kulisser som endrer salen etter gjestenes ønsker eller filmens tema. Eks: Et bilverksted leier salen og den innredes som et verksted. Spill-kvelder, utdrikningslag osv.
• Rammen rundt mer kreativ og spennende: konseptualisering. Uttrykket i salen og foajeen tilpasses filmens tema.
• Sjangerkinoer der du kommer inn i miljøet fra du går inn døren. På actionkinoen er du i actionmiljø.
• Ferie på kino.
• Massasjestoler i salen.
• Selvbetjent kino – publikum scanner alt selv – billetter, popcorn og andre ting.
• Bestiller fra menyen, elektronisk fra salen.
• Bestiller mat hos restaurant via mobil i salen, maten står klar når filmen er ferdig.
• Rendyrking av tydelige konsepter og profiler. Eksempel: klinemandag. Gir også mulighet for å rendyrke både konsepter for både livsfase (småbarnskino kjenner vi), sjanger og kontekst.
• Restaurant med lyd i øreproppene under bordet.
• Reklamefri kino - betale ekstra for å slippe reklame.

 

Teknologi

• iPad-løsning i stolene med info.
• Bli med i filmen selv – spill en rolle.
 Du scannes ved inngangen og vises på ulike steder i filmen.
• Tekst/lyd kan velges på det språket du ønsker.
• Kan ta individuelle filmvalg – kan se film sammen, men ikke nødvendigvis samme film.
• Velge egen slutt.
• Multisansopplevelse – lukt, smak…
• Kinoen som virtuell verden.
• Betaler og bestiller alt med mobilen – penger og billetter eksisterer ikke.
• Har ikke noe filmprogram – alt er tilgjengelig til enhver tid i små saler.
• Opplevelsessenter – du kan se film, spa, trene, spille.
• Automatisert popcornmaskin der du kan komponere din egen smak.
• Bevegelige seter – gyro-effekt.
• Lyden ligger i setene.
• Lader til mobil i setet.
• Internett i salen.
• Mulighet for elektronisk samhandling i salen. Eks twitter-feed på småskjermer.
• Bruk av sosiale medier for å skape en menighet for sin kino.
• Massasjestoler i salen.
• Bestiller fra menyen, elektronisk fra salen.
• Toveiskommunikasjon med publikum, gjerne live til flere kinoer som viser filmen samtidig.
• Fleksikino - både lokalet og måten vi viser film på er fleksibelt. (Kan rigges overalt.)
 Mobilitet, kan hurtig bygges om.
 Mobile LED-skjermer i stort format som kan rulles ut hvor som helst.
• ID-brikke registrerer at du er der, og tilbudet tilpasses deg (reklame, service, kiosk …).
• Interaktivitet, aktiv deltagelse i filmen.
 Du fotograferes og får en rolle i filmen.
 Forskjellen mellom film og spill viskes ut.
• Filmer som læringsarena – synge, spille, kjøre bil, (simulator/spill).